4P in Marketing
اصطلاح 4P در مارکتینگ
- Product :
محصول یا کالا می باشد که خود به دو دسته محصولات مصرفی و محصولات صنعتی قابل بخش بندی است که تقسیم بندی محصولات مصرفی بشرح ذیل است:
الف- Convenience Products : محصولات راحت مصرف هستند که دارای قیمت پایین و معمولا مصرفی اند بصرف مشتری نیست قیمتش را مقایسه کند
ب- Comparative Products : محصولات مقایسه ای هستند که مصرف کننده برای انتخاب آنها زمان و مقایسه قایل می شود.
ج– Specific products :محصولات خاص هستند و به تبع این خاص بودن مشتریان خاص نیز دارند.
د– Unwanted Products : محصولاتی هستند که مشتری در فکر استفاده از آنها نیست نیاز به معرفی دارند.
- Price :
عبارتست از شیوه ها و سیاست های قیمتگزاری کالاها که معمولا به دو شیوه مرسوم تقسیم بندی می شوند:
الف- Fixed Pricing Policy : سیاست قیمتگزاری ثابت و عبارتست از تعیین قیمت کالا در یک بازه مشخص.
ب – Variable Pricing Policy : سیاست قیمتگزاری متغیر و عبارتست از تغییر قیمت کالاها منطبق با شرایط بازار.
- Promotion :
عبارتست از پیشبرد و یا ترویج کالا که شامل یک سیکل کلی از ارایه محصول به بازار و تمامی فعالیت های ارتباطی با مشتریان برای آگاهی بخشی نسبت به کالاهای تولیدی و استراتژی های فروش است.
- Place :
عبارتست از مکان ارایه کالای تولید شده و عرضه آن به بازار و مشتریان هدف کالای شما.